September 2016

Beurs- en economisch nieuws september 2016

Huizenprijzen in Nederland in de lift
Het komt niet vaak voor dat BZN tijdens de bijeenkomsten zich verdiept in de huizenprijzen en alles wat daar mee te maken heeft.
In dit nieuwsoverzicht van september wil ik daar toch eens aandacht aan schenken. Om te beginnen ziet u hierna een lijst van de gemiddelde huizenprijzen in het 2e kwartaal 2016 en de gemiddelde huurprijzen per m2 per maand in het 2e kwartaal 2016 van de huurwoningen in de vrije sector. Deze cijfers zijn ingedeeld naar provincie.

Provincie Gemiddelde huizenprijzen

2e kwartaal 2016    

Gemiddelde huurprijzen

per m2 per maand

1 Noord-Holland €   292.352 €   19,54
2 Zuid-Holland €   231.173 €   13,48
3 Utrecht €   276.266 €   13,22
4 Noord-Brabant €   245.865 €   10,78
5 Groningen €   176.810 €   10,60
6 Zeeland €   196.310 €   10,18
7 Limburg €   197.114 €     9,84
8 Gelderland €   231.390 €     9,22
9 Overijssel €   208.473 €     8,60
10 Flevoland €   201.182 €     8,35
11 Drenthe €   204.640 €     8,22
12 Friesland €   183.874 €     8,17

Bron:    Huiizenprijzen, CBS                                         Huurprijzen,     FD

Nu de huizenprijzen de bodem hebben bereikt, wordt kopen interessanter.
De 10-jaar vast hypotheekrente ligt onder de 2% en is daarmee historisch laag. Onroerend goed in de beleggingsportefeuille geeft een extra spreiding en u hebt tevens het woongenot.

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin staat op omvallen
Door de historisch lage vervoerstarieven heeft de rederij surseance van betaling aangevraagd. Veelal leidt dit uiteindelijk tot een faillissement. Overcapaciteit bij het containervervoer heeft geleid tot lage prijzen. Valt zo’n grote speler op het containervervoer om, dan is dat goed voor de overige rederijen. Hanjin Shipping staat 7e op de wereldranglijst van containerschepen. Een schip van Hanjin ligt momenteel aan de ketting in de Duitse haven van Hamburg in afwachting wat er verder met de onderneming gaat gebeuren. In totaal heeft de rederij 86 schepen op de wereldzeeën.

Hierna zie u een overzicht van de 10 grootste rederijen.

Rederij Vlootcapaciteit in TEU*
1 APM-Maersk 3.183.150
2 Mediterran. Shg Co. 2.794.229
3 CMA CMG Group 2.210.490
4 COSCO Cont. Lines 1.543.506
5 Evergreen Line    976.855
6 Hapag-Lloyd    917.883
7 Hanjin Shipping    613.262
8 Hamburg Süd Group    601.916
9 OOCL    570.607
10 Jang Ming Transport    570.255

* 1 TEU is een standaardmaat voor een 20-voets container.
Bron: FD

TEU is de aanduiding voor de afmeting van containers. De afkorting staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 voet breed en meestal 8,5 voet hoog. In het metrieke stelsel is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog. Een container van 40-voet geldt als 2 TEU. Het externe volume van
1 TEU is 1360 kubieke voet ofwel 38,51 kubieke meter.

Beurzen in Europa en de VS in mineur
De laatste week laten de beurzen het hoofd hangen. In Amerika werden op de drie grootste beurzen (Dow Jones, S&P 500 en Nasdaq) de hoogste punten aangetikt.
Deze zijn de laatste week weer uit beeld. Ook in Europa zien we hetzelfde verschijnsel. De AEX heeft op 5 september intraday het hoogste punt van dit jaar bereikt op 466,17 punten. Na drie dagen was het feest voorbij door intraday 437,72 aan te tikken. Dit lijkt een voorlopige bodem. De volgende bodem ligt rond de 425 punten.
Woensdag 21 september, een dag voor onze bijeenkomst, komt de FED naar buiten met het rentebesluit. Al maanden wordt in de VS gespeculeerd over een volgende renteverhoging. Ook de rest van de wereld kijkt naar de grootste economie. Elke speculatie van analisten zorgt de laatste tijd voor een lage volatiliteit. Als er zekerheid komt verwacht men meer richting op de aandelen-, obligatie- , goederen- en valutamarkten, zo is de gedachte.

Diesellucht bij Volkswagen nog lang niet opgetrokken
Volkswagen is nog lang niet verlost van de claims die het bedrijf nog tegemoet kan zien inzake de sjoemelsoftware. De federale rechter in Amerika kan VW dwingen om volledige openheid van zaken te geven. Het concern moet dan alle stukken overleggen waaruit blijkt wie wat en wanneer precies heeft geweten van de sjoemelsoftware. Als dat gaat gebeuren gaat er een beerput open. Het kan evenwel nog tot begin 2017 duren voor het zover is. En wat gaan andere landen doen die ook nog claims voorbereiden? Al met al kan deze kwestie nog jaren duren. Zowel particulieren als institutionele beleggers zullen zich terughoudend gaan opstellen om aandelen Volkswagen aan te kopen. Het gevolg zal zijn dat bij tijd en wijle wanneer er weer berichten naar buiten komen de koers negatief zal reageren. Voorlopig dus bij enig herstel op de beurs het aandeel benaderen met putopties of turbo’s short.

Derde kwartaal 2016 loopt ten einde
Met nog zo’n anderhalve week te gaan loopt het 3e kwartaal 2016 ten einde. Veel beursgenoteerde ondernemingen zullen dan weer met hun kwartaalcijfers komen.
Aan de hand van de voorspellingen van omzet en winst voor het laatste kwartaal 2016 kunnen beleggers hun knopen gaan tellen. Moeten ze snel afscheid nemen van een aandeel of juist bijkopen. Beleggers bij BZN weten na zoveel jaar studie waarop ze moeten letten en hoe ze gaan handelen.
Samen staan we sterker in onze beslissingen!

Ik wens iedereen veel wijsheid.

Theo Bussink
september 2016